5 sposobów na kreatywne „zadania domowe”, czyli jak zmotywować ucznia do samodzielnej pracy?

Czy lubimy się uczyć?

Mówi się, że młodzi ludzie tracą swój zapał do nauki właśnie w szkole. To obiegowe stwierdzenie,
w wielu przypadkach zapewne nie mające wiele wspólnego z rzeczywistością. Trudno jednak nie zgodzić się, że monotonne zadania domowe i wizja braku czasu wolnego po wielu godzinach spędzonych w szkole, nie wpływają motywująco na chęć do nauki.

Prace domowe są elementem szkolnej edukacji uczniów. Uczą samodzielności, pomagają
w usystematyzowaniu wiedzy. Warto, by rozbudzały ciekawość i tym samym, inspirowały do samodzielnego zdobywania wiedzy.

Jak więc utrzymać dziecięcy zapał do zdobywania wiedzy, poszukiwania odpowiedzi na liczne pytania i znajdowania rozwiązań zagadek? Dopóki nauka jest przyjemnością i ma w sobie element zabawy, dopóty dzieci chętnie przyswajają nowe informacje. W trakcie nauki zdalnej, z pomocą przy urozmaicaniu zadań domowych, przychodzi nam technologia.

blog nauczyciele uczniowie opolskie mama z dzieckiem prace domowe

Kreatywne zadania domowe

 Poniższe propozycje stanowią jedynie kilka możliwości rozwiązań kwestii tematu prac domowych. Jeśli macie swoje sprawdzone pomysły, którymi chcecie się podzielić, zapraszamy do zostawienia komentarza pod artykułem.

1) ZMIANA NAZWY

A gdyby tak, zamiast zadawania „pracy domowej”, wyznaczać uczniom kolejne zadania na szlaku przygody? Zamiast wskazywania kolejnych numerów stron w podręczniku do rozwiązania, uczniowie będą musieli rozwiązać przesłaną przez Ciebie łamigłówkę – w której wykorzystane będą elementy tematu, omawianego na ostatnich zajęciach. Całość wyników z różnorodnych zadań, prowadzić będzie po kilku lekcjach do skarbu – zaliczenia prac domowych! Niech samodzielna praca będzie fajną zabawą.

2) GRYWALIZACJA

Kahoot, czyli zyskująca w ostatnich latach na popularności aplikacja do grywalizacji nauki! Podziel  dzieci na trzy-czterosobowe zespoły, niech każdy zespół w ramach pracy domowej przygotuje grę dla całej klasy na zadany temat. Ustalcie ile ma być przygotowanych pytań, jakie są zasady i reguły działania. Nie dość, że będą ćwiczyć pracę grupową, to jeszcze na zajęciach dobra zabawa gwarantowana!

3) OPOWIEDZ TO w EMOJI

Niech każdy z uczniów dostanie hasło tematyczne do opracowania – nawiązujące do tematyki ostatnich lekcji. Zanim jednak je zaprezentuje, będzie musiał w formie rebusu obrazkowego z emoji przedstawić je klasie do odgadnięcia. Czy to pobudzi kreatywność uczniów? Sami spróbujcie, np. wymyślić jakie obrazki wybrać na przedstawienie hasła „bezpieczeństwo na przejściu dla pieszych”.

4) KRZYŻÓWKA

Słowa z ostatniej lekcji, ułożone w ciąg łamigłówek, dający ostatecznie hasło – pomysł znany od lat, ale dziś można przy tworzeniu wspomóc się darmowymi kreatorami, dostępnymi w sieci. Zadanie dla grupy uczniów.

5) MINI REPORTAŻ

Niech Twoi uczniowie zmienią się w prawdziwych reporterów! Mogą pisać, nakręcić krótki film, zrobić prezentację zdjęć – temat, zasady i reguły działania do Twojego ustalenia i przekazania uczniom. Historia odkryć geograficznych na slajdach? Wywiad z bosmanem na statku Krzysztofa Kolumba? Film o podróży chleba od ziarenka do bochenka? Tematy tylko czekają na realizatorów!