Sztuka prezentacji, jako narzędzie sprawnej komunikacji na odległość – wady/zalety

Wystąpienia publiczne – ćwiczymy już w szkole

Jak wiadomo, umiejętność zaprezentowania przed szerszą publicznością wyników naszych działań jest cenną i punktowaną nie tylko w czasach szkolnych. Referaty, streszczenia przeczytanych lektur, omówienie tematu ostatnich zajęć, w dorosłym życiu zmieniają się w prezentacje wyników ostatniego kwartału, omawianie ustaleń raportów lub naukowych badań. Warto więc od najmłodszych lat nie tylko oswajać się z przemawianiem przed publicznością, lecz także poznawać techniki i narzędzia, które cały proces znacznie ułatwiają.

Co warto wiedzieć już w szkole podstawowej

Szkoła to idealne miejsce, by ćwiczyć się w sztuce opowiadania, argumentowania i prezentowania. Uczniowie mogą występować indywidualnie lub w zespołach, przed kolegami i koleżankami lub członkami grona pedagogicznego. Możemy w grupie przydzielać role „aktywnych słuchaczy”, „trudnych słuchaczy”, „słuchaczy niezainteresowanych”, tak by uczeń-prelegent mógł przećwiczyć różne sposoby przekazywania swoich komunikatów. Uczniowie mogą w ramach szkolnych zajęć poznać różnego typu narzędzia do prezentacji: tablice, wskaźniki, flipcharty, rzutniki i tablice multimedialne do elektronicznych prezentacji.

sztuka prezentacji online nauczyciel uczniowie

W czasie edukacji zdalnej

Choć tryb nauki zdalnej powoduje, że uczniowie nie widzą swoich reakcji na żywo, trudniej im również korzystać z gestów i mimiki, nadal jest wiele obszarów i narzędzi komunikacyjnych, które mogą poznać. Poczynając od wspólnego oglądania na lekcji najlepszych wystąpień TEDx, po lekturę wybranych fragmentów mów postaci znanych z lekcji historii, aż po wspólną pracę na narzędziach cyfrowych do przygotowywania prezentacji. Najczęściej używane są te wbudowane w pakiety systemów biurowych – jak np. Power point, czy Sway. Ciekawą alternatywą jest również bardziej dynamiczne Prezi.
Wspólna rozmowa na temat sposobów przygotowania dobrej prezentacji albo właśnie odwrotnie – przykładów ich najczęstszych błędów, może być dobrym pomysłem na wprowadzenie do tematyki wystąpień publicznych nawet w ramach lekcji zdalnej.

Przykładowe zalety prezentacji, jako narzędzia sprawnej komunikacji online:

  • strukturyzowanie wiedzy – na slajdzie używamy haseł, które potem szerzej omawiamy w ramach prezentacji
  • ćwiczenie umiejętności doboru argumentów – uczymy się precyzyjności w wypowiedzi
  • do zapisów prezentacji można wrócić – nie musimy „tracić czasu” i uwagi na robienie notatek, a skupić się na dyskusji z prelegentem
  • reakcje publiczności mogą być wyrażane w formie tekstowej, dzięki czemu po zakończonej prezentacji łatwiej sięgnąć do rozmowy i sprawdzić, co być może wymaga od nas jeszcze dopracowania – żaden komentarz nam „nie ucieknie”.

Biorąc pod uwagę komunikację na odległość, nie możemy jednak nie wspomnieć
o potencjalnych wadach prowadzenia prezentacji bez publiczności na żywo:

  • poczucie mówiącego, że nikt go nie słucha – może nie widzieć reakcji słuchaczy (wyłączone mikrofony, kamery, brak kontaktu bezpośredniego „z salą”)
  • wyzwania techniczne – np. problemy z łączem internetowym, mikrofonem, utrudniające odbieranie prezentacji w czasie rzeczywistym
  • brak zainteresowania słuchaczy, którzy komentarzami mogą wybijać z rytmu prezentacji
  • jeśli prelegent jest bardzo nieśmiały, może odczuwać dodatkowe trudności przed zaprezentowaniem przed kamerą swojej pracy – „oko kamery” czasem dodatkowo stresuje w trakcie wystąpień.

Podziel się dobrymi praktykami

Powyższe przykłady na pewno nie są jedynymi zaletami (i wadami) prowadzenia prezentacji na odległość. Może Wy macie swoje sprawdzone sposoby na zdalne wystąpienia publiczne, którymi chcielibyście się podzielić? Jeśli tak, zapraszamy do pozostawienia komentarza.