Komunikacja uczeń-nauczyciel-rodzic – budowanie relacji

Wraz z wyraźnym zinstytucjonalizowaniem oraz upowszechnianiem systemu edukacji, znana od wieków relacja mistrz-uczeń została poszerzona o osobę opiekuna ucznia. W tej trójpodmiotowej relacji, szkołę rozpoczynali i kończyli nasi dziadkowie, rodzice, my. Obecnie, niezależnie od tego, w której roli występujemy – nauczyciela, czy rodzica – komunikacja dotycząca spraw związanych z nauką dziecka, również przebiega pomiędzy trzema aktorami.

W trakcie lekcji, zarówno w trybie stacjonarnym, jak i zdalnym oraz szerzej rozumianego czasu spędzanego wśród szkolnych spraw, relacje budowane są pomiędzy uczniami i nauczycielami. Od grup najmłodszych podopiecznych, aż do tych z klas ponadpodstawowych, godziny zajęć i przerwy wypełnione są rozmowami nie tylko na tematy wynikające z planów lekcji. Kwestie światopoglądowe, ważne zdarzenia na świecie, rozterki, wyzwania rówieśnicze, problemy rodzinne – w zależności od stopnia zaufania, poczucia bezpieczeństwa i gotowości do dyskusji uczniów, są poruszane w rozmowach z nauczycielami.

Dla pełniejszej realizacji celów edukacyjnych i wychowawczych, niezbędna wręcz jest współpraca pedagogów także z rodzicami uczniów. Kiedyś dzienniczki, dziś dziennik elektroniczny i maile służą wymianie bieżących informacji pomiędzy szkołą a domem. Dodatkowo, zebrania z rodzicami, dni otwarte w szkole oraz indywidualne konsultacje – również w czasach nauki zdalnej są z powodzeniem realizowane. Zmianie musiał ulec system organizowania spotkań, poszerzony został także zasób narzędzi używanych do komunikacji. Jednak samo założenie wymiany informacji na temat postępów, sukcesów, trudności i problemów ucznia, pozostało niezmienne.

Szczególnie w czasie nauki zdalnej, gdy rodzice, uczniowie i nauczyciele nie mają fizycznej możliwości spotkania się  i porozmawiania w szkolnych murach, ważna stała się otwartość na wymianę informacji różnymi kanałami. Dobrze znany sprzed pandemii elektroniczny system „zawieszania aktualności” na stronach internetowych szkoły, komunikaty w dzienniku elektronicznym i przesyłania bezpośrednich wiadomości, w czasie nauki zdalnej został dodatkowo poszerzony. Spotkania i konsultacje odbywały się za pośrednictwem komunikatorów, częstotliwość i liczba wiadomości mailowych z pewnością znacznie wzrosła. Podobnie jak rozmów telefonicznych.

Dlatego, zwłaszcza w trakcie nauki zdalnej, kiedy każda ze stron spędza przed ekranami monitorów znacznie więcej czasu, tak ważne było i jest ustalenie pomiędzy rodzicami, uczniami a nauczycielami wspólnych zasad dotyczących możliwych sposobów i godzin komunikacji. Tak, by możliwie nikt nie czuł się pominięty lub źle w tym procesie potraktowany.

Przykładowo, nauczyciel może udostępnić rodzicom swój numer telefonu do kontaktu, z zaznaczeniem by nie przekazywali go uczniom, bo z tymi umówił się na kontakt jedynie za pośrednictwem komunikatorów –  rodzice powinni tę prośbę uszanować. Podobnie, jeśli np. rodzic prosi o nie udostępnianie swojego adresu e-mail radzie rodziców, nauczyciel powinien tę prośbę uszanować. Zaufanie oraz poczucie bezpieczeństwa są podstawą dobrej relacji.

Ze znanego powiedzenia „obyś cudze dzieci uczył”, można wysnuć wiele interpretacji i domysłów, dotyczących potencjalnych wyzwań w pracy w nauczyciela. Również w zakresie komunikacji pedagogów z uczniami i ich rodzicami. Jeśli zechcecie podzielić się swoimi doświadczeniami, zachęcamy do pozostawienia komentarza pod wpisem.