Kurs filmowo-montażowy – odcinek 14

 

Wprowadzenie do mediów społecznościowych: Facebook, Instagram i YouTube

Czym są media społecznościowe chyba nie trzeba nikomu nie trzeba tłumaczyć. Stały się one dzisiaj narzędziem współczesnej komunikacji, ale również źródłem informacji. Ich wpływ na ludzi podlega wielu dyskusjom socjologów, psychologów czy badaczy kultury. Jednak należy pamiętać, że media społecznościowe mogą być ciekawym narzędziem w komunikacji chociażby z uczniami.

Dlatego warto wiedzieć, jakie są statystyki dotyczące korzystania z mediów społecznościowych w Polsce. O ile blisko 32 miliony osób korzysta z internetu w naszym kraju z Internetu, to aż 26 milionów korzysta z mediów społecznościowych.

Które to media społecznościowe  są tak chętnie wybierane?

Jest to YouTube, czyli popularny serwis dający, możliwość publikacji filmów, który również posiada zaawansowane możliwości prowadzenia transmisji na żywo oraz ich komentowania. W przypadku wykładów czy webinarów, te funkcję niosą za sobą wielką wartość.

Facebook, który oprócz transmisji na żywo posiada rozbudowane funkcje tworzenia własnej społeczności, sieci kontaktów lub zamkniętych grup oraz tworzenia wydarzeń.

Instagram, którego funkcjonalność początkowo ograniczała się jedynie do publikowania zdjęć. To jednak po latach, zdobył funkcjonalność bycia również telewizją internetową. A jego rozwiązanie InstaStory zostało skopiowane na inne wcześniej wymienione media społecznościowe.

YouTube jest platformą stricte wideo. Jednak nie tylko możemy na niej oglądać programy, ale również stać się twórcami z pełnym wachlarzem możliwości technicznych. Dzięki tej sieci zaistniało zjawisko Youtuberów, osób, które za pomocą swoich kanałów dzielą się informacja, poglądami. Zbierając przy tym rzesze widzów, często wyrażaną w uzyskanych subskrybcjach.

Dlatego YouTube możemy wykorzystać w celu chociażby stworzenia własnego kanału i dzielenie się wiedzą poprzez prowadzenie lekcji czy korepetycji.

W trakcie lockdownu z tej opcji skorzystało wielu nauczycieli, którzy w ramach swojego kanału przygotowali materiały dedykowane poszczególnym zagadnieniom z przedmiotu szkolnego, którego nauczają.

Przykładem takiego kanału może być chociażby „Ogarnij matmę”.

Równie ciekawym narzędziem w komunikacji jest Facebook, gdzie możemy zbudować swój własny funpage. Pozwala on nam wtedy nie tylko udostępniać materiały wideo, ale również ciekawe posty graficzne czy tekstowe. Interakcja z uczniami jest błyskawiczna i daje nam również możliwość rozmowy indywidualnej za pomocą komunikatora.

Idealnym przykładem może być funpage „Lekcje polskiego”.

Siłą za to Instagrama są przede wszystkim łatwe możliwości budowania dużych zasięgów. To medium społecznościowe może nie daje nam tak dużych możliwości jak Facebook czy YouTube. Jednak pozwala za pomocą krótkich postów składających się z obrazów/grafiki i niewielkiej treści docierać do szerokiego grona odbiorców. Tutaj marki (jako nauczyciel w mediach społecznościowych również budujesz markę własną) przede wszystkim starają się być zauważone i widoczne. Może to również posłużyć jako świetny pierwszy kontakt w celu budowania relacji dalszej z uczniami na Facebooku, YouTubie czy nawet własnej stronie.