Kurs filmowo-montażowy – odcinek 15

Jakie możliwości daje wideo w social mediach, popularne formaty

Materiały wideo w mediach społecznościowych zyskują największą popularność. Nie tylko są one bardziej angażujące użytkowników, ale są przez nich chętniej wybierane niż np. klasyczne poradniki tekstowe. Obecnie żyjemy w czasach gdzie częściej internauci wolą coś obejrzeć i w ten sposób pozyskać wiedzę, niż jak było to jeszcze kilkanaście lat temu przeczytać. Nie jeden powie, że to smutny znak obecnych czasów, drugi jednak zauważy, jakie to tworzy możliwości w dotarciu do nowych użytkowników. W końcu czy też nie o to chodzi w pracy nauczyciela? By jak największej ilości uczniów przekazać swoją wiedzę?

Kiedy spojrzymy na to w ten sposób to dostrzeżemy, że wideo w mediach społecznościowych daje nam olbrzymie możliwości. Szczególnie warto zwrócić uwagę na możliwość szybkiego udostępniania przez użytkowników i zwiększania grupy odbiorców. Wtedy najczęściej mamy do czynienia z tzw. viralem. Viral to inaczej: „Wirusowe wideo to wideo, które staje się popularne dzięki wirusowemu procesowi udostępniania w Internecie, zwykle za pośrednictwem witryn do udostępniania wideo, takich jak YouTube, a także mediów społecznościowych i poczty e-mail.” (źródło: Wikipedia). Właśnie możliwość poszerzania w ten sposób odbiorców jest największą mocą mediów społecznościowych.

Jakie formaty dostępne są w mediach społecznościowych i jakie dotyczą nich wytyczne?

Facebook:

Film w tle profilu: Zalecane wymiary filmu w tle to przynajmniej 820 x 312 pikseli i czas trwania od 20 do 90 sekund. Facebook podpowiada jednak, że najlepszy efekt zapewni materiał film o wymiarach 820 x 462 piksele.

Film w Aktualnościach: Długość filmu udostępnianego na tablicy może wynosić maksymalnie 240 minut, a minimalnie 1 sekundę. Maksymalny rozmiar pliku to 4 GB. Zaleca się używanie formatu MP4 lub

MOV, lecz inne formaty są także obsługiwane. Facebook zaleca tak owe parametry: kompresję H.264, kwadratowe piksele, stałą szybkość klatek, progresywne skanowanie, kompresję dźwięku stereo AAC i szybkość powyżej 128 kb/s.

Facebook Watch: Watch to sekcja, w której możemy oglądać, udostępniać i komentować filmy przesyłane przez twórców i wydawców, a także dodawać do nich reakcje. Długość dodanego tam filmu nie może przekraczać 240 minut, a jego waga nie może być większa niż 10 GB. Zalecany jest format MP4, ale niemal wszystkie typy plików wideo są obsługiwane. Rozdzielczość nie powinna przekraczać 1080 pikseli. Zalecana jest kompresja dźwięku stereo AAC z szybkością powyżej 128 kb/s.

Relacja:  Czas trwania pojedynczej relacji to 15 sekund. Materiału wideo powinien mieć proporcje od 1,91:1 do 9:16. Zniknie on po upływie 24 godzin.

Instagram:

Wideo w formie posta: Maksymalna długość filmu wynosi 60 sekund. Po nagraniu lub przesłaniu filmu możemy dodać do niego filtr, opis oraz lokalizację. Nie możemy nagrywać ani przesyłać filmów z komputera. W ramach pojedynczego posta i opcji albumu możemy dodać maksymalnie 10 filmów. Wówczas w Aktualnościach widoczny będzie pierwszy film z posta. Warto pamiętać jednak, że przesyłanie postów z wieloma filmami może trwać dłużej.

Wideo w Stories: Czas trwania pojedynczego Stories to 15 sekund. Wymiar materiału wideo powinien mieć proporcje od 1,91:1 do 9:16. Materiały znikną po upływie 24 godzin, ale znajdziemy je w archiwum lub możemy podpiąć do profilu.

IGTV:  Maksymalna długość filmu wynosi 15 minut w przypadku przesyłania z urządzenia mobilnego lub 60 minut w przypadku przesyłania z internetu. Wymagany format pliku to MP4.  Do IGTV możemy przesłać filmy w orientacji pionowej o współczynniku proporcji 9:16 lub film w orientacji poziomej o współczynniku proporcji 16:9. Materiał powinien mieć szybkość klatek co najmniej 30 klatek na sekundę i minimalną rozdzielczość do 720 pikseli. Plik wideo w IGTV o długości do 10 minut nie może być większy niż 650 MB.

Materiały wideo o długości do 60 minut mogą ważyć maksymalnie 3,6 GB.

YouTube:

Filmy: Domyślnie możemy przesyłać filmy o długości do 15 minut. Po zweryfikowaniu konta Google będą one mogły mieć więcej niż kwadrans. Maksymalny rozmiar przesyłanego pliku to 128 GB lub 12 godzin, w zależności od tego, która z tych wartości jest mniejsza. W serwisie znajdziemy starsze filmy, które są dłuższe, gdyż kiedyś ograniczenia były inne. Formaty, jakie obsługuje YouTube to MOV, MPEG4, MP4, AVI, WMV, MPEGP, FLV, 3GPP, WebM, DNxHR, ProRes, CineForm i HEVC (h265).

Premiery: Funkcja Premiery na YouTube nie obsługuje filmów 360° i VR180 oraz materiałów o rozdzielczości większej niż 1080p. Po premierze filmu pozostaje na naszym kanale jak zwykły film.