Kurs filmowo-montażowy – odcinek 2

Konfiguracja sesji w programie

Po udanej instalacji programu pora na odpowiednie skonfigurowanie podstawowych funkcji oraz utworzenie nowego projektu.

Jeżeli wszystkie czynności z pierwszego rozdziału zostały wykonane poprawnie, to na naszym ekranie powinniśmy zobaczyć ikonę programu „DaVinci Resolve”. Po otworzeniu programu pojawia się nam okienko wyboru projektu.

Aby utworzyć projekt, możemy zrobić to albo naciskając dwukrotnie na ten projekt, albo klikając na dole i wybierając „New Project”. Pojawi nam się główne okno programu, które początkowo może wydawać się nieco nieczytelne, ale wszystkiego nauczymy się w niniejszym kursie.

Na ten moment skoncentrujemy się na menu „Edit” i przygotujmy sobie naszą sesję do dalszej pracy.

Jak to robimy?

Krok pierwszy.

W tym celu przechodzimy do menu „File”, a następnie wybieramy „Project Settings”.

Krok drugi.

Wyświetli nam się tabela w której możemy przygotować parametry naszego filmu. Tutaj też ustalamy, czy film ma być w wersji poziomej (1920x1080px) – w orientacji na komputery, czy też pionowej (1080x1920px).

Krok trzeci.

Warto zmienić tzw. „Frame Rate”, czyli ilość klatek na sekundę. Przyjęta wartość 24 jest bardzo rzadko stosowana, wpisujemy „25″.

Krok czwarty.

Następnie wybieramy „Optimized Media and Render Cache”. Są to ustawienia, które będą  wykorzystywane przez program bez naszego udziału. Mają aktualnie bardzo wysoką jakość, można ją nieco zmniejszyć na „HQ”.

Krok piąty. 

Ustalamy „Working Folders” czyli folder, w którym będą przetrzymywane pliki tymczasowe.

Krok szósty.

Po wprowadzeniu poszczególnych zmian, zapisujemy zmiany za pomocą guzika „Save”. Następnie przenosimy się do menu  „DaVinci Resolve” | „Preferences”.

Tutaj możemy ustawić po pierwsze zapisywanie za każdym razem, kiedy zamykamy program, a także „Projekt backups”, czyli  listę plików zapasowych. Możemy je zlokalizować w dowolnym miejscu na dyskach.

To są wszystkie ustawienia, które mieliśmy wykonać przed rozpoczęciem tworzenia projektu.