Metody nagradzania aktywności na lekcji

Zgłaszanie się do odpowiedzi, chęć dzielenia się wynikami swojej pracy domowej na forum klasy, widoczne zaangażowanie w wykonywane na zajęciach zadania. Powodów nagradzania aktywności uczniów na lekcji nie brakuje i każdy nauczyciel zapewne znalazłaby ich jeszcze wiele. Jednak w jaki sposób chwalić, by było to dla ucznia rzeczywiście motywujące, a nie powodujące stres i frustrację?

Nagradzać, czy nie?

Obiektywnie rzecz biorąc, motywowanie do pracy nad danym zagadnieniem jest lepszym pomysłem, aniżeli straszenie karami w przypadku braku chęci realizacji zadania. Niezależnie od tego, czy mówimy o osobach dorosłych, czy dzieciach. Idealna sytuacja lekcyjna miałaby więc miejsce wtedy, gdy zamiast wytykać błędy pracy domowej, poprawiać każde przeinaczone w trakcie lektury słowo lub źle zapisany wynik, udało się skoncentrować uwagę na podejmowanych próbach, postępach i widocznych wynikach pracy ucznia. Bez popełniania błędów proces uczenia nie mógłby zajść – warto by dzieci miały tego świadomość i nie bały się, że w trakcie lekcji błędy będą się zdarzały.
Motywowanie rzecz jasna nie powinno oznaczać chwalenia na wyrost lub używania nadmiernie rozbudowanego systemu ocen. Jedni uczniowie mogliby z tego powodu wejść w tryb niezdrowej rywalizacji w grupie, gdzie liczyłyby się tylko wyniki końcowe. Inni poczuć się niedowartościowani, bo np. nie mają przestrzeni, by się odezwać na lekcji podczas gdy znają odpowiedź lub znalezienie poprawnej odpowiedzi zajmuje im nieco więcej czasu niż pozostałym. Wobec tego, czy uczniów należy w ogóle oceniać?

Nie tylko ocena

Ocena wyniku nie zawsze odzwierciedla rzeczywistą pracę ucznia, włożoną w zadanie. Jednemu z łatwością przychodzi napisanie rozprawki, drugi mógł poświęcić kilka godzin, by powstało wypracowanie. Warto więc docenić przede wszystkim konkretne działania ucznia, w całym procesie, a nie tylko ich wynik. Najlepiej w zrozumiały, bezpośredni sposób – tak, by uczeń widział i rozumiał, że jego zaangażowanie zostało dostrzeżone. Może to więc być pochwała, podziękowanie za wykonaną pracę, słowne wsparcie dla podjętej próby rozwiązania problemu. W języku polskim mamy do dyspozycji wiele komunikatów motywujących, które mogą pomóc w budowaniu poczucia własnej wartości ucznia. W czasie nauki zdalnej nierzadko zdarzało się, że uczniowie i nauczyciele nie widzieli się wzajemnie. Kamera i elektroniczne komunikatory znacznie utrudniają interakcje. Również w zakresie dostrzeżenia trudnych uczuć uczniów, ich skupienia nad zadaniem, niepewności, ale także dumy i zadowolenia ze swojej pracy w trakcie lekcji.

Tym ważniejsze wydaje się więc, by w trakcie zajęć nagradzać za pracę nie tylko ocenami wyników, ale przede wszystkim motywować za całokształt. Jeśli macie swoje rozwiązania, którymi chcielibyście się podzielić, zapraszamy do komentowania.