Praca indywidualna, a praca w grupie w zdalnym nauczaniu

Niezależnie od poziomu nauczania, w programach zajęć edukacyjnych przewidziane są zarówno indywidualne, jak i zespołowe ćwiczenia dla uczniów. To ważne oraz społecznie użyteczne, by już od najmłodszych lat budować i rozwijać kompetencje komunikacyjne, organizacyjne, umiejętności współpracy,  jak również zarządzanie i odpowiedzialne podejście do powierzonych zadań.

W trakcie nauki stacjonarnej, szkoły i nauczyciele korzystali z wielu dostępnych metod, by zapewnić realizację powyższych założeń. Dostosowane do wieku i umiejętności uczniów prace domowe. Projekty realizowane w grupach oraz zadania do samodzielnego wykonania w trakcie lekcji. Organizowanie konkursów tematycznych, zawodów międzyklasowych i międzyszkolnych, olimpiad z danego przedmiotu. Ponadto przedstawienia szkolne, oficjalne uroczystości, uczniowskie kółka zainteresowań.

Dzięki pomysłowości nauczycieli i uczniów, przejście w tryb zdalnego nauczania nie wykluczyło wielu możliwości podziału szkolnej pracy na wspólną i samodzielną. Zmieniły się jednak narzędzia i sposoby jej realizacji.

Usprawnienia w pracy

Funkcjonalności komunikatorów, używanych do przeprowadzania lekcji on-line, pozwoliły na rozdzielenie grupy do „pokoi pracy”, by konkretne ćwiczenia mogły być wykonywane w mniejszych zespołach. Co ważne, umożliwiły także prowadzenie zarówno grupowych, jak i jednoosobowych prezentacji, wypowiadanie się na forum grupy oraz prowadzenie dyskusji z wieloma uczestnikami – tak z użyciem mikrofonu i kamery, jak i czatu.

Prace domowe również nie musiały mieć tylko „tradycyjnego” charakteru listy ćwiczeń z podręcznika do samodzielnego wykonania po lekcjach. Obejmowały grupowe zadania, jak np. przygotowanie prezentacji lub kolażu filmowego, przedstawienie zbioru ciekawostek z danej dziedziny, a nawet – jak pokazały przykłady projektów muzycznych – wspólnego, artystycznego wystąpienia! Kreatywność nie zna granic. Jeśli tylko nauczyciele i uczniowie mają możliwość oraz wsparcie w realizacji wypracowanego pomysłu, warto podejmować próby.

Mimo braku możliwości spotkania na żywo, to dzięki rozbudowanym narzędziom do zdalnej komunikacji, współdzielonym plikom, obszernym zasobom wiedzy w sieci, młodzież może pracować zdalnie nad indywidualnymi i wspólnymi projektami. Nie zmienia to jednak faktu, że znaczna część uczniów zadeklarowała, że woli bezpośredni kontakt z rówieśnikami (badanie na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka, grudzień 2020).

Jeśli chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami w organizowaniu pracy indywidualnej i grupowej w trakcie zdalnego nauczania, zapraszamy do komentowania pod wpisem.

 

__________

źródło:

RAPORT: Badania postaw wobec nauczania zdalnego, Warszawa, 5 stycznia 2021, wersja on-line: https://brpd.gov.pl/wp-content/uploads/2021/01/Raport-z-badania-na-zlecenie-Rzecznika-Praw-Dziecka.pdf