Wirtualne przerwy – rola, wady i zalety

Rola przerw między zajęciami

W trybie nauki w szkole, w czasie przed pandemicznym, przerwy pomiędzy lekcjami miały w założeniu służyć uczniowi do odpoczynku od zajęć, zjedzenia drugiego śniadania, zaktywizowania się po 45 minutach siedzenia w ławce. Starszym klasom pozwalały dodatkowo oddzielać jedne zajęcia od drugich, przechodzić pomiędzy salami i pracowniami lekcyjnymi. Nauka zdalna również wymaga przerw – pomimo, że praca odbywa się w domu, chwila dla ucznia (i nauczyciela) jest w trakcie całego planu zajęć danego dnia bardzo ważna.

Czy przerwy w trakcie nauki zdalnej są konieczne?

Szkoła na odległość to przecież wciąż szkoła. Skoro więc decydujemy się na wirtualne lekcje, zaplanujmy również wirtualne przerwy. Poniżej kilka najważniejszych zalet wolnego czasu pomiędzy zajęciami w trybie on-line:

  • zapewnia przestrzeń na odpoczynek od szumu rozmów, swobodne przewietrzenie pokoju, w którym pracuje
  • jest czasem, w którym spokojnie można zjeść drugie śniadanie, napić się wody – nie rozpraszając się w trakcie zajęć
  • pozwala odejść na chwilę od monitora, dać odpocząć oczom i zaktywizować się
  • umożliwia spokojne przeorganizowanie otoczenia do kolejnej lekcji lub przepięcia się do kolejnego pokoju lekcyjnego (jeśli to konieczne).

Przerwa wirtualna ma swoje wady

Pomimo, że w planie zajęć online zaplanujemy przerwy, nie mamy pewności czy po drugiej stronie monitora nasi uczniowie skorzystają z niej tak, jak to zostało założone. Oczywiście możemy rozmawiać w ramach lekcji, dlaczego odpoczynek jest istotny i do czego warto przerwy wykorzystać. Uczniowie jednak mogą w tym czasie m.in.:

  • nie mieć możliwości, by odpocząć od hałasu lekcyjnego w przestrzeni, w której pracują (może rodzeństwo ma swoje lekcje, opiekunowie są w pracy również zdalnie)
  • nie mieć możliwości posilenia się
  • korzystać z social mediów, nadal pozostając przy ekranach, zamiast zaktywizować się
  • napotkać wyzwania natury technicznej, np. w zmianie pokoi lekcyjnych, co może wzbudzać w nich poczucie niepokoju.

przerwy wirtualne blog nauczyciele uczniowie

Odpoczynek nie tylko w ramach przerwy

Układając plan zajęć dla danej klasy szkoły podstawowej na pewno mamy na względzie wiek i możliwości dzieci. Inaczej lekcje zdalne realizowane będą w klasach nauczania początkowego, inaczej wśród starszych i najstarszych uczniów. Mimo wszystko, łączny czas, jaki dzieci i młodzież spędzą w ciągu każdego dnia na szkolnych zajęciach przed ekranami jest stosunkowo długi. Warto więc w tym trybie nauki zachęcać uczniów nie tylko do korzystania z wirtualnych przerw, ale także do aktywnego spędzania czasu wolnego i odpoczynku od urządzeń mobilnych.

Może macie jakieś sprawdzone sposoby, by zachęcać do korzystania z przerw? Jeśli chcecie, podzielcie się nimi w komentarzu.